مقالات

آموزش رایگان نحوه ثبت یک شرکت تجاری

ثبت شرکتهای تجاری

شاید خیلی ازشما عزیزان  برای شروع یک کار تجاری تمایل به تشکیل یک شرکت داشته باشید و اولین چیزی که به ذهنتان ممکن است خطور کند کسب سود و منفعت با انجام موضوع فعالیت خود در غالب تاسیس یک شرکت باشد . اما آیا میدانید ثبت یک شرکت چگونه است ؟ و چه کسانی میتوانند یک شرکت را ثبت و شروع به فعالیت نمایند ؟آیا میدانید در ثبت آن تنها یک فرد که خودتان باشید برای ثبت آن کافی نیست ؟ آیا از ضمانت اجراهای کیفری و حقوقی آن از زمان ثبت تا فعالیت آن آگاه هستید ؟ ما در این مختصر به شما خواهیم گفت انواع شرکت های تجاری کدامند و چه فرقی با موسسات دارند ؟ و نحوه ثبت آن و معایب و مزایایی که درتشکیل یک شرکت سهم شما خواهد شد کدامند ؟ تاسیس کدام شرکت دارای مزایای بیشتری است ؟

نحوه ثبت شرکت تجاری

در اولین قدم در توصیف یک شرکت باید دید حیات یک شرکت چگونه آغاز میشود: 

همانطور که یک انسان با زنده متولد شدن دارای حقوق مدنی و اهلیت خواهد شد و با فوت این حقوق پایان می یابد یک شرکت حقوقی نیز مشابه یک انسان با تاسیس و ثبت در مرجع ثبت شرکت ها دارای حیات و حقوقی خواهد شد و با انحلال و تصفیه  به حیات خود پایان خواهد داد  از طرفی یک شرکت تجاری خصوصی  از آنجهت که با  ثبت دارای شخصیت حقوقی و حقوق مقرر قانونی خواهد  شد  در صورت ارتکاب هر گونه جرائم و ورود خسارات به اشخاص ثالث مسئول خواهد بود .

در ادامه در خصوص ثبت یک شرکت خواهیم گفت با ما همراه باشید

شرکت ها ی تجاری از نظر قانون گذار در ماده 20 قانون تجارت نام برده شده اند که حقوق دانان آنها را به 2 دسته شرکت های سرمایه و شرکت های اشخاص تقسیم کرده اند

پیشنهاد می شود مقاله انحلال شرکت را مطالعه کنید

اولین قدم در ثبت شرکت :

اگرچه در حقوق ایران ثبت شرکت موجد شخصیت حقوقی شرکت نخواهد بود و تشکیل هر شرکتی بسته به مورد در زمان خاص تحقق پیدا می کند لاکن از نظر اساتید حقوق از جمله دکتر پاسبان زمان شخصیت جقوقی ثبت یک شرکت است اما در قانون تجارت در خصوص ثبت شرکت ساکت است اما با این اوصاف قانون اداره ثبت شرکت ها ثبت یک شرکت را الزامی می داند.

دومین  قدم برای تشکیل یک شرکت:

ابتدا داشتن سرمایه لازم و سپس شرکای مورد اعتماد است البته اگر قصد تشکیل شرکت هایی غیر از شرکت های سرمایه ای را دارید ، بنابراین داشتن مبلغی به عنوان سرمایه برای تشکیل و تاسیس یک شرکت لازمه ابتدایی است اگرچه صرفا درشرکت های سهامی سرمایه مورد توجه قانون گذار است اما در شرکت های اشخاص اعتبار سهارمدارا یا شرکا مد نظر است که در مقالات موجود در سایت در این خصوص توضیح کامل داده شده است

قدم سوم برای تشکیل شرکت :

تعهدسرمایه است و پرداخت مبلغ تعهد شده در حسابی است به نام شرکت در شرف تاسیس که باید برای ثبت شرکت به همراه طرح اساسنامه و اعلامیه پذیره نویسی به امضاء کلیه موسسین رسیده باشد
آموزش نحوه ثبت شرکت تجاری

قانونگذاردر شرکتهای سهامی حداقل سرمایه راتعیین کرده که اگر سرمایه از آن حداقل کمتر شود ممکن است به انحلال شرکت منجر شود  اما در شرکت های دیگر حداقل مبلغ را تعیین نکرده است و هر شخصی حتی با اعلام مبلغی ناچیز مثلا 100000هزار تومان می تواند یک شرکت اشخاص ثبت کند.

تعیین نام شرکت :

گام دیگر در تاسیس یک شرکت انتخاب نام است که از حق و حقوق انحصاری برای آن شرکت برخوردار می باشد یعنی نام شرکت را شخص دیگری حتی اگر با نام خانوادگی او یکی باشد نمی تواند به نام خود ثبت کند بنابراین تعیین نام یکی از مهمترین و اساسی ترین بخش تاسیس یک شرکت است لذا شرکت ها نیز همانند زمانی که شما به دنیا آمدید واسمی برایتان در نظر گرفته شده و هویت هر فرد توسط آن نام شناخته میشوداشخاص حقوقی نیز همانندانسانها بایددارای اسمی باشند که قوانین آن کمی سختگیرانه تعیین شده است.

شرایط تعیین نام شرکت های تجاری :

  1. اسم شرکت نباید قبلا توسط شخص دیگری به ثبت رسیده باشد و اگر تصمیم به انتخاب نامی مشابه هستید باید در باید متمایز در کلمات خاصی از اسم مشابه باشد
  2. 3کلمه خاص و غیر عام باشد یعنی دارای 3 سیلاب باشد
  3. تعیین نام یک شرکت بر مبنای الویت انتخاب شما حداقل 5 نام پیش نهادی خواهد بود انتخاب نام یکی از شرکا در اسم شرکت ممنوع است ولی قانون گذار در قانون تجارت این مجوز را درنام شرکت تضامنی و نسبی داده است یعنی همان شرکت های اشخاص .
  4. اسم شرکت باید مستند باشد یعنی از نظر لغت نامه دهخدا موجود باشد یعنی دارای ریشه فارسی باشد لذا نباید  لاتین باشد
  5. اگر قصد استفاده از اعداد دارید باید به حروف باشد
  6. اغلب مرتبط با موضوع شرکت است
  7. قید نام شرکت الزامی و در شرکت ها ی اشخاص مانند شرکت تضامنی لااقل اسم یک شریک ذکر شود
  8. قانون گذار  در تعیین اسم شرکتهای سهامی میگوید باید عبارت شرکت سهامی قبل از نام شرکت و یا بعد از نام شرکت بدون فاصله قید شود ومطابق قانون مرجع ثبت شرکتها نام شرکت همانطور که گفته شد باید از 3 سیلاب خاص تشکیل شود
  9. اصولا در بیشتر شرکتها نام آن متناسب با موضوع فعالیتش تعیین میشود
  10. برای اطمینان از اسم انتخاب شده برای شرکت در حال تاسیس بهتر است در ابتدا  در سامانه (www.ilenc.ir)  استعلام گرفته شود  که مشابه آن نام در اسم شرکت دیگر ثبت نشده باشدپس از اقدام های فوق شما باید بدانید شرکتی که می خواهید ثبت نمایید دارای چه مزایا و معایبی خواهد بود  مثلا در انتخاب شرکت تضامنی باید بدانید که تمام شرکا در برابر همه دیون شرکت به طور نامحدومسئولیت خواهند داشت ولی شرکت های با مسئولیت محدود میزان مسئولیت شرکا به میزان سرمایه آنها و محدود است .     

مراحل ثبت یک شرکت تجاری :

برای ثبت یک شرکت باید در سامانه ثبت شرکتها ( سازمان ثبت اسناد و املاک کشور ) به عنوان متقاضی وارد شوید و شروع به وارد کردن اطلاعات خودوشریک خود شویدکه این مرحله تنظیم اظهارنامه می باشد و میزان سهم هرکدام را از سرمایه شرکت تعیین نمایید و پس از آن نام های درخواستی خودرا واردکرده واطلاعات و آدرس شرکت خودو سرمایه وسمت هرکدام از اعضای شرکت باید مشخص شودالبته قابل ذکر است درقانون تجارت ،قانون گذار تنظیم اظهارنامه و اساسنامه یک شرکت را قبل از ثبت تاکید کرده است .

آگهی نام شرکت :

پس از ثبت شرکت شما باید شرکت ثبت شده را آگهی کنیدکه ازطریق ادارات ثبت تمامی مراحل را از طریق پورتال روزنامه رسمی کشور به آدرس www.rrk.ir  واردشده وهزینه انتشار آگهی را نیز صرفا به صورت اینترنتی پرداخت می نمایید.

پس از آگهی ، فعالیت تجاری شرکت نیز به اطلاع عموم خواهد رسیدوبایددرروزنامه رسمی شرکت نیز منتشر شودکه بر اساس آن تاسیس و نام شرکا و شماره ثبت و کد شناسه آن برای عموم مشخص گردد از این پس هرگونه دعاوی بر علیه شرکت توسط کد شناسه و شماره ثبت آن مطرح خواهد شد .

یکی از شرکتهایی که بیشتر مورد توجه اشخاص است شرکت با مسئولیت محدود  می باشد که در این خصوص پیشنهاد می شود مقاله شرکت با مسئولیت محدود را مطالعه کنید

ثبت شرکت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

چطور می تونیم به شما کمک کنیم؟

برای حل مشکلات حقوقی خودتان به ما اعتماد کنید و با ما تماس بگیرید.

آخرین مقالات