مقالات

دایره پنجم مهری

بهترین راه وصول مهریه/اداره پنجم مهریه

یکی از مهمترین حقوق مالی که در قانون برای زن در نظر گرفته شده مهریه است که در زمان انعقاد عقد نکاح با توافق طرفین تعیین می گردد و به محض انعقادعقد،زن مالک آن خواهد شد

پرداخت مهریه به حکم قانون :

اما نباید تصور داشت که مهریه ریشه قراردادی دارد بلکه به حکم قانون یکی ازتکالیف مرداست به همین جهت اگردرزمان عقد طرفین در خصوص تعیین مهریه سکوت کنندعقد را باطل نخواهدکرد و پس از عقد باید مقدارآن تعیین گردددرغیر این صورت اگر رابطه زناشویی واقع شود زن مستحق اجرت المثل خواهد بود .

مهریه عند المطالبه است یا عند الاستطاعه :

در صورتی که مهریه عند المطالبه باشدزن می تواند تا قبل از آنکه به خانه همسر خود برود آن را مطالبه نماید در غیراین صورت اگرعندالاستطاعه باشدیعنی هر زمانی که مرد توان و استطاعت پرداخت داشته باشددر صورت مطالبه زن به آن پرداخت خواهد شد.

بررسی جایگاه مهریه در دین اسلام :

خداونددر آیاتی ازسوره نسا به حقوق مالی زن اشاره کرده است و از همسران خواستار پرداخت آن به زنان خود شده است ،در قرآن از مهریه به عنوان صداق نام می بردکه دارای بار حقوقی و اخلاقی است و آن را موید صداقت و ابراز وفاداری مردبه زن می داند.

مقدار مهریه در شرع :

پرداخت مهریه توسط مردبه زن دربدو تشکیل زندگی پیشینه ای طولانی به بلندای تاریخ بشر دارد ودر پاسخ به یکی از سوالات شما عزیزان که مقدار مهریه در شرع چقدر است بسته به توافق زن و مرد مقدار آن تعیین خواهد شدکه در ادامه خواهیم گفت.

 

مهریه

سوالات شما در خصوص بهترین راه وصول مهریه:

امروزه که به دلیل کم شدن آستانه تحمل افرادمیزان ثبت طلاق روبه افزایش است اولین چیزی که زن به دنبال آن خواهدبود مطالبه امور مالی خود است و به جهت دسترسی آسان جوامع به اینترنت در سرچ گوگل به دنبال پاسخ سوالات خودکه ….

برای گرفتن مهریه از کجا شروع کنیم

و  بهترین روش برای گرفتن مهریه چیست

به اجرا گذاشتن مهریه بدون طلاق چگونه است

قانون مطالبه مهریه کدام است

برای درخواست مهریه کجا برم

گرفتن مهریه چقدر زمان می برد هستند

و یا حتی بسیاری از افراد به دنبال پاسخ اینگونه سوالات که….

هنزینه وکیل برای اجرای مهریه چقدر است می باشند  .

متقابلا ممکن است بسیاری از آقایان نیز به دنبال دفاع از حق و حقوق خود به دنبال پاسخ سوالات خود که.. 

عواقب اجرا گذاشتن مهریه چیست

قانون جدید زندان برای مهریه

قانون جدید حکم جلب مهریه

مهریه زندان دارد در سرچ گوگل می گردند که ما در این مختصر با مشاهده اینگونه سوالات به کلیه آنها در خصوص مهریه و بهترین راه وصول مهریه پاسخ خواهیم داد تا طرفین بتوانند به امور حقوقی خود آگاه شوند .

عقد نکاح بدون تعیین مهریه :

همانطور که در سطر اول مقاله گفته شد عقد نکاح دائم در صورت عدم تعیین مهریه پس از وقوع رابطه زناشوئی زن را مستحق مهر المثل می داند اما تفاوت آن در عقد موقت آشکار خواهد شد که درعقد موقت الزاما باید مهریه تعیین گردد چرا که در صورت عدم تعیین مهریه عقدرا باطل خواهدکرد.

 میزان مهریه در شرع و فقه :

مقدار مهریه با توافق زوجین تعیین می گردد وطرفین عقد به هر میزانی که رضایت دهند مهریه صحیح می باشد لاکن درفقه گفته شده است که مهراز مقدارمهر السنه که 500 درهم است بیشتر نباشد مهر السنه مهر حضرت فاطمه است که مقدار آن پانصد درهم نقره معادل دویست و شصت و دو مثقال ونیم پول نقره مسکوک به مثقال است.

 میزان مهریه در قانون :

در قانون مدنی تعیین مقدار مهریه منوط به تراضی طرفین گردیده است  و محدودیتی در مقدار آن نیست اما تفاودت در خصوص ضمانت اجرای  مقدار مهریه  است که در ادامه خواهیم گفت.

آیا مهریه حبس دارد :

در خصوص اینکه آیا مهریه زندان دارد بخش نامه رئیس محترم قوه قضاییه بررسی می شود که در راستای انتقاد برخی از مراجع تقلید از رویه زندان کردن مردهای بدهکار مهریه و افزایش زندانیان بر اساس تعداد سکه صادر نمود .

بررسی شرح بخشنامه جدید قوه قضاییه :

https://dadiran.ir/

 

حبس مهریه

بخشنامه جدید قوه قضاییه بر حبس مردان بدهکار:

بدین شرح که نظر به برخی گزارش های واصله تعدادی از محکومین تادیه مهریه بر اساس تعداد سکه طلای تعیین شده به علت افزایش غیر متعارف قیمت آن توان پرداخت را نداشته و به همین جهت  در اجرای قانون نحوه اجرای محکومیت های مالی به زندان معرفی می شوند بدین وسیله مقرر می گردد ترتیبی اتخاذ گردد تا دادگاه ها به صورت خارج از نوبت و بدون تعیین وقت رسیدگی نسبت به درخواست تعدیل که از سوی زوج تقدیم می گردد رسیدگی و مهلت های تادیه سکه  را متناسب با وصعیت مالی محکوم علیه افزایش داده تا بدین ترتیب از زندانی شدن آنان جلوگیری به عمل آید

در پاسخ به این سوال که بهترین مهریه چیست :

همانطور که در سطر های بالا گفته شد مهریه مضافا بر اینکه باید دارای شرایط قانونی خود باشد در ادامه خواهیم گفت می تواندهرشی یا مالی که مورد توافق طرفین باشد تعیین گردد لذا در پاسخ به آن سوال که بهترین مهریه چیست بستگی به دید طرفین در تشکیل یک زندگی زناشویی و نگاه به ارزشهای انسانی و معنوی دارد.

اگر در عقد نکاح شرط شود که زن مستحق مهریه نباشد :

اگر در عقد نکاح شرط عدم مهر باشد شرط باطل لاکن عقد صحیح است.

پیشنهاد ما به شما مطالعه مراحل ثبت و اقدامات قانونی طلاق توافقی

پیشنهاد ما به شما مطالعه حقوق مالی زوجین

راه های وصول مهریه /اداره پنجم مهریه :

به موجب قوانینی که در خصوص اجرائیات اسناد رسمی می باشد بدان جهت که مهریه در سند رسمی نکاح درج می گردد زن یا زوجه بایدابتدا از طریق مراجع اجرائیا ثبت که امروزه دایره پنجم مهریه می باشد اقدام نماید یعنی از ابتدا به دفتر ثبت ازدواج مراجعه و از آنجا درخواست صدور اجرائیه و معرفی اموال به دایره پنجم نماید که پس از تشکیل پرونده دردایره پنجم مهریه به آنجا مراجعه و در صورتی که مالی از زوج یافت شوددر خواست توقیف نماید.

در خواست مهریه از دادگاه :

اگر ظرف مدت 2 ماه یا در پروسه اداری فوق مالی از زوج یافت نشد یا طلب زن وصول نگردید می تواند با در خواست  ختم پرونده یا بسته شدن پرونده  گواهی آن را دریافت و در جهت مطالبه آن با طرح دادخواست به دادگاه مراجعه نماید.

 

ساعات پاسخگویی :

دفتر نیاوران :

ساعت پاسخگویی 9 صبح لغایت 20 شب و جلسه حضوری با تعیین وقت قبلی

دفتر جردن :

ساعت پاسخگویی 9 لغایت 21 و جلسات حضوری 18 لغایت 20 شب از شنبه تا پنج شنبه

دفتر سیدخندان:

ساعت 9صبح لغایت  20 شب از شنبه تا پنج شنبه

دفتر بندر عباس :

ساعت 10 صبح لغایت 21 از شنبه تا پنج شنبه

 

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

چطور می تونیم به شما کمک کنیم؟

برای حل مشکلات حقوقی خودتان به ما اعتماد کنید و با ما تماس بگیرید.

آخرین مقالات