مقالات

جرم رایانه ای

با ظهور اینترنت و استفاده از شبکه های اجتماعی یا اپلیکیشن های ارتباط جمعی چه در اشتراک گذاری مطالب متنوع به عموم و چه در ارسال مطالب خصوصی در حریم شخصی خود ، امروزه شاهدارتکاب بسیاری از جرائم در بستر دنیای مجازی هستیم اگرچه در مشاوره های روزانه با مواردی روبرو شده ایم که در قانون مجازات اسلامی تاکنون جرم انگاری نشده اند اما به عنوان یک رفتار ناقض حقوق اجتماعی از دیدعرف قبیح است .

درمورد جرم رایانه ای بدانیم:

بسیاری از جرائم ارتکابی در این بستربا شیوه های گوناگون منتهی به ضرر بزه دیده خواهند شد. ( جرم رایانه ای )

رایانه چیست :

رایانه یک دستگاه محاسبه گر و یا پردازشگراست که پس از ورود داده های رایا نه ای از سخت افزار کیبرد به شکل صفر و یک ، توسط سخت افزار دیگر به نام سی پی یو پردازش می شود بنابراین به عبارتی تغذیه یک کامپیوتر صفر و یک است که پس از پردازش و یا کد نویسی ، حاصل پردازش داده ها از طریق صفحه مانیتور نمایش داده می شود . (جرم رایانه ای )

داده چیست :

درقانون تجارت الکترونیک داده به این صورت تعریف شده است “هر نمادی که با وسایل الکترونیکی ،نوری و یا فناوری های جدید اطلاعات تولید ، ارسال ، دریافت و ذخیره یا پردازش می شود”

جرم رایانه ای :

اگرچه تعریف دقیقی از جرائم را یا نه ای در قوانین نشده است اما عواملی در تعریف آن تاثیر گذار بوده است که فناوری اطلاعات در کشورهای مختلف تعریف های متفاوتی از جرم را یانه ای ارائه داده است ” و جرم رایا نه ای رااینگونه تعریف کرده است ” هر جرمی که به حکم صریح قانون ، سیستم و یا داده را یا نه ای به عنوان موضوع و یا وسیله آن اعلام شده باشد جرم را یا نه ای است ” بنابراین در این تعریف را یانه  و داده  موضوع و وسیله جرم است .

جرم رایانه ای درقانون مجازات اسلامی :

قانون جرایم را یا نه ای مشتمل بر 56 ماده و 25 تبصره در تاریخ 1388/03/05 به تصویب رسید و جرایم را یا نه ای در این قانون احصا گردیده است

  • دسترسی غیر مجاز
  • شنود غیر مجاز
  • جاسوسی را یا نه ای
  • جعل را یا نه ای
  • سرقت را یا نه ای
  • کلاهبرداری را یا نه ای

سوالی که مطرح می گردد اگر جرمی خارج از عناوین مجرمانه فوق در بستر مجازی توسط شخصی ارتکاب یابد چه عنوانی خواهد داشت ؟!! ما در این محتوامی خواهیم درخصوص هریک از عناوین مجرمانه رایا نه ای صحبت کنیم چرا که بسیاری از افراد به محض وقوع جرم در فضای مجازی با رو یا رویی با تعیین عنوان مجرمانه جهت شکایت با سر در گمی روبرو شده و پس از طرح شکایت به جهت عدم تعیین موضوع جرم ارتکابی با قرار منع تعقیب روبرو می شوند. (جرم رایانه ای )

دسترسی غیر مجازدرجرم را یانه ای :

نوعی دسترسی غیر قانونی و بدون مجوز به داده ها می باشد.

شنود غیر مجاز در جرم رایانه ای:

استراق سمع یا گوش دادن پنهانی به مکالمات دیگران است.

جاسوسی درجرم رایانه ای :

در قانون جرائم را یا نه ای  تعریفی از جاسوسی را یا نه ای نشده است لیکن از سابق تا کنون در خصوص افشا و در اختیار قرار دادن اطلاعات محرمانه و خیانتکارانه را جرم انگاری کرده اند قانون گذار نیز تنها مصادیقی از این جرم را نام می برد از جمله دسترسی غیر مجاز به داده های سری ، در دسترس قرار دادن غیر مجاز داده ها ی سری ،افشا ء یادر دسترس قرار دادن غیر مجاز داده های سری برای بیگانگان ،نقض تدابیر امنیتی سامانه به قصد دسترسی به داده ها.

جعل داده در جرم رایانه ای :

هر نوع وارد کردن ،تغییر و حذف و یا قطع عمدی   و غیر حق  داده های رایا نه ای که منجر به داده های غیر معتبر شود

تخریب وحذف داده ها در جرم رایا نه ای:

همانطور که از عنوان آن مشخص است پاک کردن اطلاعات شخصی و یا تخریب داده ها موضوع این جرم است  

سرقت درجرم رایانه ای :

در خصوص سرقت را یا نه ای ماهیت موضوع جرم در قانون مجازات اسلامی و را یانه متفاوت است ، هر کس به طور غیر مجاز داده های متعلق به دیگری را بر باید چنانچه عین داده ها در اختیار صاحب آن باشد به مجازات محکوم می شود. (جرم رایانه ای)

جرم کلاهبرداری رایانه ای :

مرتکب بدون اغفال از طریق مداخله ناروا در داده ها مال او را می برد (جرم رایانه ای )

محتوای پیش رو مختصری از جرم رایانه ای و تعاریف مختصری است که درموردجرم رایانه ای بدانیم،در مطالب آتی بیشتر شرح خواهیم داد.

نحوه برخوردباجرم رایانه ای :

در برخورد بااین جرائم اگرچه به نتیجه مطلوب منتهی نگردید لیکن  به جهت آنکه موکل از مظان اتهامات آتی محفوظ بماندبه ناچارعمل ارتکابی را با شرح در شکواییه به مقام قضایی اعلام نموده ایم تا نسبت به آن به صلاحدید مقام قضایی تعیین تکلیف گردد ،امید است جامعه حقوقی به یاری قانون گذار چاره اندیشی نمایند اگرچه بر اساس یک تعریفی فناوری نباید قانونمند باشد لیکن حقوق سایبری تنوع وسیعی از موضوعات قانونی و سیاسی مربوط به اینترنت و سایر حوزه های فناوری ارتباط است که به عنوان شاخه ای از حقوق فناوری اطلاعات به اشتراک گذاشته شده در این بستر را قانونمند ساخته است .

مطالب زیر بخوانید

مسئولیت کیفری اشخاص حقوقی در جرم را یا نه ای 

 

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

چطور می تونیم به شما کمک کنیم؟

برای حل مشکلات حقوقی خودتان به ما اعتماد کنید و با ما تماس بگیرید.

آخرین مقالات