مقالات

شرکتهای تجاری/شرکت با مسئولیت محدود

تیم حقوقی وکلای همیار در این مختصر قصد دارد شما را با انواع شرکت و مفهوم هر یک از آنها آشنا کند ، با ما همراه باشید

شرکت به چه معنا است :

شرکت در لغت نامه دهخدا یعنی همدست شدن در کاری توسط 2 یا چند شخص اعم از حقیقی و حقوقی است.

شرکت از نظر قانون گذار :

شرکت در قانون مدنی این گونه تعریف شده است که  اجتماع حقوق مالکین متعدد در شی واحد است یعنی 2 یا چند نفر در یک مال دارای سهم مشاعی می باشند و الزاما این سهم به نحو مساوی نیست مثلا ممکن است یکی از شرکا 1 دانگ از یک ملک و یا 3 دانگ داشته باشد

شرکت در قانون تجارت :

شرکت در قانون تجارت تعریف نشده است و صرفا قانون گذار در ماده 20 قانون تجارت انواع آن را در 7 قسم نام برده و در مواد دیگر در خصوص نحوه تشکیل وانحلال ومسئولیت هریک از شرکا و موسسین را مقرر کرده و همچنین نحوه اداره آن توضیح داده شده است


انواع شرکت در قانون تجارت :

1- شرکت سهامی.( شرکت سهامی عام و شرکت سهامی خاص)

2-  شرکت با مسئولیت محدود.

3-  شرکت تضامنی.

4-شرکت مختلط غیر سهامی.

5-شرکت مختلط سهامی.

6-شرکت نسبی.

7-شرکت تعاونی تولید و مصرف.

در این بخش به تعریف هر یک ازشرکتها ی تجاری می پردازیم

شرکت سهامی:

به شرکتی گفته می شودکه سرمایه آن به سهام تقسیم شده و مسئولیت صاحبان سهام محدود به مبلغ اسمی سهام آن ها است،در شرکت سهامی ، سرمایه شرکت به سهام متساوی القیمه تقسیم شده ، مبلغ اسمی سهام  وحتی در صورت تجزیه آن به قطعات سهام باید متساوی باشد.

تجزیه سهم بدین صورت است که هر سهم ممکن است به چند قطعه معین که ” پاره سهم ” نامیده می شود ، تجزیه گردد.هر پاره سهم دارای ارزش معین بوده ولی فاقد حقوق مربوط به یک سهم می باشد و مجموع آن ها یک سهم را تشکیل می دهد لذا در این نوع شرکت ها سهام به شکل ورقه سهم در مرحله پذیره نویسی طی تشریفات قانونی به فروش خواهد رسید و سرمایه یکی از اساسی ترین بخش تشکیل این شرکت است که در قانون تجارت 2 نوع شرکت سهامی نام برده شده که از جهاتی با هم متفاوت هستند .

انواع شرکت سهامی :

1) سهامی عام

2) سهامی خاص

شرکت سهامی عام :

شرکت سهامی‌عام، همانطور که از اسم آن مشخص است  شرکتی است بازرگانی  که سرمایه‌‌ی آن به سهام تقسیم می شود و دلیل آنکه به آن عام گفته می شود به این خاطر است که علارغم آنکه 35 در صد از سرمایه توسط موسسین تامین می گردد بخشی از سرمایه  آن از راه فروش سهام به مردم  تامین می شود در این نوع شرکت ها پس از ثبت ، سهام آن در بورس داد و ستد می شود

شرکت سهامی خاص :

شرکت سهامی خاص شرکتی است بازرگانی ،که تمام سرمایه‌ی آن به طور کامل توسط مؤسسین، بدست می آید و سرمایه‌ی آن به سهام، تقسیم شده و مسئولیت صاحبان سهام، ‌محدود به مبلغ سهام آنهاست و این نوع سهام به فروش عام نخواهد رسید یعنی سهام شرکتهای سهامی خاص در بورس مبادله نخواهد شد ..

تفاوت شرکت های عام و خاص :

علاوه بر اینکه در مطلب فوق به یک مورد از تفاوت های این دو شرکت اشاره کردیم تفاوت هایی دیگر از جمله میزان سرمایه و حداقل شرکا و رکن اداره کننده و تصمیم گیرنده آنها با هم متفاوت است

در شرکت های سهامی عام حداقل تعداد شرکا 5 نفر و حراقل سرمایه 5 میلیون ریال مقرر گردیده

در سهامی خاص تعداد شرکا 3 نفر و حداقل سرمایه 1 میلیون ریال می باشد

در شرکت سهامی خاص مجمع عمومی در قانون برای آن الزامی نیست لاکن وجود آن در شرکت هم دارای ضمانت اجرا نخواهد بود  .

.در این گونه شرکت ها صدور اعلامیه پذیره نویسی وجود ندارد و در بدو امر 35 % از سرمایه باید در حساب مخصوصی سپرده شود.

4-سهام شرکت،قابل معامله در بازار بورس نمی باشد و نقل و انتقال سهام شرکت،مشروط به موافقت مدیران یا مجامع عمومی صاحبان سهام است.ضمناَ این شرکت نمی تواند مبادرت به صدور اوراق قرضه نماید.

5-در شرکت سهامی خاص،مسئولیت هر یک از صاحبان سهام محدود به مبلغ اسمی سهام آن ها است که تمام سرمایه آن باید به وسیله موسسین تاسیس گردد.

6-هر کس قبل از به ثبت رسیدن شرکت به صدور سهام مبادرت کند به مجازات محکوم خواهد شد.

پیشنهاد ما به شما مطالعه شیوه ثبت شرکت های تجاری

تعریف شرکت با مسئولیت محدود :

مطابق ماده 94 قانون تجارت شرکت با مسئولیت محدود، شرکتی است که بین دو یا چند نفر برای امور تجاری تشکیل می شود  و هر یک از شرکا فقط به میزان سرمایه‌ی خود نسبت به قروض و تعهدات شرکت مسئولیت دارند در تاسیس این نوع شرکت که در سرمایه ای  یا شخص بودن آن میان حقوقدانان اختلاف است کل سرمایه باید برای تشکیل آن پرداخت گردد ..

شرکتهای تجاری/شرکت با مسئولیت محدود

تعریف شرکت تضامنی :

شرکت تضامنی شرکتی است که برای امور تجاری بین 2 یا چند نفر و با مسئولیت تضامنی و نامحدود هر یک از شرکا  تشکیل می گیرد.اگر دارایی و سرمایه ی شرکت برای تأدیه‌ی تمام قروض کافی نباشد، هر یک شرکا مسئول پرداخت تمام قروض شرکت  خواهد بود .

تعریف شرکت مختلط غیر سهامی:

شرکت مختلط غیرسهامی، شرکتی است که برای امور تجاری تحت عنوان مخصوصی بین یک یا چند نفر شریک ضامن و یک یا چند نفر شریک با مسئولیت محدود، بدون انتشار سهام، تشکیل می‌شود.

تعریف شرکت مختلط سهامی :

شرکت مختلط سهامی، شرکتی است که تحت عنوان مخصوصی بین یک عده شرکای سهامی و یک یا چند نفر شریک ضامن تشکیل می‌شود.شرکای سهامی کسانی هستند که سرمایه‌ی آنها به صورت سهام یا قطعات سهام متساوی القیمه درآمده و مسئولیت آنها تا میزان همان سرمایه‌ای است که در شرکت دارند.

پیشنهاد ما به شما مطالعه مقاله انحلال شرکت ها می باشد.

تعریف شرکت نسبی :

شرکت نسبی شرکتی است که برای امور تجاری، تحت عنوان مخصوص بین دو یا چند نفر تشکیل می‌شود و مسئولیت هریک از شرکا به نسبت سرمایه‌ای است که در شرکت قرار داده اند.در اسم شرکت نسبی عبارت «شرکت نسبی» و حداقل اسم یکی از شرکا باید ذکر شود.

تعریف شرکت تعاونی تولید و مصرف :

شرکت تعاونی شرکتی است که طبق قانون تجارت تمام یا حداقل ۵۱% سرمایه‌ی آن به وسیله‌ی اعضا در اختیار شرکت تعاونی قرارگیرد.طبق ماده 190 قانون تجارت در واقع این نوع شرکت شرکتی است که بین عده ای از ارباب حرف تشکیل می شود و شرکاء ، مشاغل خود را برای تولید و فروش اشیا یا اجناس به کار می برند .

شرکت تجاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

چطور می تونیم به شما کمک کنیم؟

برای حل مشکلات حقوقی خودتان به ما اعتماد کنید و با ما تماس بگیرید.

آخرین مقالات